./INFORMATII/AVRAM IANCU SI TARGU-MURES-ul

Un capitol important al lucrarii se refera la activitatea lui Avram Iancu la Târgu-Mures. În redactarea capitolului am utilizat un bogat material documentar si de arhiva. Ne-am bucurat si de sprijinul Societatii cultural patriotice Avram Iancu, filiala Tg.-Mures, prin persoana d-lui Gheorghe Oros, secretarul societatii (Anexa 3).

Un capitol important din biografia lui Iancu se leaga semnificativ de orasul nostru, în care, între anii 1846-1848 îsi face practica de cancelist, pentru a deveni avocat (8) .

Cu aceasta ocazie, tânarul Iancu îsi cristalizeaza convingerile revolutionare si se impune ca un conducator stimat al inteligentei românesti . În anul 1848, când zorile libertatii s-au ivit pentru toti locuitorii Transilvaniei, Iancu împreuna cu câtiva colegi, din aceeasi generatie revolutionara, au pornit de aici, din Târgu-Mures, actiunea menita sa asigure în cele din urma eliberarea sociala si nationala a românilor transilvaneni. Prin prezenta lui Iancu, Papiu, Bologa, Buteanu, Porutiu si a celorlalti tineri români înflacarati de ideile egalitatii si fraternitatii, în anii premergatori revolutiei de la 1848 si în primavara acestuia, Târgu-Mures ocupa – asa cum se remarca înca în secolul trecut în Gazeta Transilvaniei – o pagina de frunte… în istoria noastra nationala. (9)

În oras functiona biblioteca Teleki , care avusese un rol însemnat în prima jumatate a sec al XIX lea în raspândirea ideilor iluministe si democratice.

Institutia care a ridicat considerabil importanta orasului în viata Transilvaniei, a fost Tabla Regeasca, sau Curtea de Apel a Transilvaniei, cel mai înalt for de judecata al tarii , organul de apel al tribunalelor judetene, al universitatii sasesti si al scaunelor secuiesti. În acelasi timp a fost institutia în fata careia se depunea examenul de avocat ( Anexa 4).

Din rândul cancelistilor se distingea prin calitatile lui fizice, intelectuale, si morale Avram Iancu: Iancu a fost cea mai distinsa personalitate, prin cultura si calitati, între toti cancelistii români si dânsul, împreuna cu Pop, mai târziu Al. Papiu, era sufletul tineretului român, afirma un contemporan, Cernatony M. Zsigmond . (10)

Cancelistii, cautând în aceasta vreme raspunsuri la problemele create de structura anacronica a Transilvaniei feudale, în care trei natiuni erau privilegiate si una cea româna, asuprita, se organizeaza. Astfel ia fiinta Societatea de lectura a cancelistilor târgumureseni, despre care se aminteste în ianuarie 1846 în paginile Gazetei de Transilvania (11)

Societatea a functionat în forma neoficiala, nestatutara, cuprinzându-i cel putin pe cancelisti, pâna la izbucnirea revolutiei pasoptiste. Cel care a patronat-o în anii 1847-1848, a fost Avram Iancu, a carui locuinta devenise locul de întâlnire a viitorilor revolutionari. Afirmatia este confirmata de cancelistul Ioan Oros-Rusu, care precizeaza în memoriile sale ca: Locul nostru de întâlnire, conversare si cetirea jurnalelor românesti în Târgu-Mures înainte de 1848, sub timpul cât am fost la Tabla regeasca, au fost la cortelul (locuinta) lui Avram Iancu, care locuia cu Alexandru Papiu Ilarian (8) (Anexa 5).

Un element semnificativ, definitoriu pentru atmosfera în care îsi desfasura activitatea Avram Iancu în preajma revolutiei, este potentarea constiintei nationale. Cancelistii români cultivau alaturi de limba materna si muzica nationala, de care se simteau legati. Si în localuri cancelistii comandau piese românesti, Iancu rasplatindu-i din belsug pe muzicanti. Erau acestea semne certe ale unei constiinte si solidaritati nationale, care se manifesta cu tot mai multa vigoare.

Acestea erau preocuparile, mentalitatea si orientarea cancelistilor români din Târgu-Mures, atunci când primavara înnoitoare a lui 1848 a batut la portile învechite ale Transilvaniei feudale. Urând orice fel de asuprire, dornici sa-si vada poporul eliberat, ei erau pregatiti sa îmbratiseze revolutia.

Informatiile despre izbucnirea revolutiei în Imperiul habsburgic au fost primite cu însufletire la Târgu-Mures, ca si în alte orase ale Transilvaniei. Avram Iancu, alaturi de ceilalti tineri democrati români, a primit cu mare bucurie, punctele înaintate ale programului tineretului revolutionar din Pesta din 15 martie 1848. În acele zile framântate, el participa atent la adunarile tinerilor maghiari din Târgu-Mures, care dezbateau evenimentele aflate în plina desfasurare în întreaga Europa.

La 25 martie cancelistii maghiari au convocat o adunare în cladirea Tablei regesti la care au invitat si pe cancelistii români si sasi. Dintre acestia au participat Avram Iancu – care tocmai în acele zile îsi sustinuse examenul de avocat si urmarea cu mare atentie desfasurarea evenimentelor – Al. Papiu Ilarian, Ioan Oros si altii.

Pozitia revolutionara a cancelistilor români în privinta desfiintarii iobagiei fara rascumparare, era atât de cunoscuta în cercurile largi , încât ea razbate si în corespondenta particulara a contemporanilor. La 29 martie 1848, baronul Apor îi va scrie rudeniei sale Apor Karoly la Viena, ca românii cancelisti din Târgu-Mures ar fi înaintat o petitie, în care pretindeau ca taranii sa intre fara nici o rascumparare în proprietatea pamântului pentru care au prestat servicii (12)

La sfârsitul lunii martie 1848 Avram Iancu a parasit orasul Târgu-Mures, îndreptându-se spre Blaj, unde soseste la 1 aprilie 1848, împreuna cu Papiu Ilarian, Porutiu si Micas, pentru a continua consultarile cu profesorii, referitoare la convocarea unei adunari generale a tuturor românilor pe data de 30 aprilie 1848.

Cu aceasta se încheie o perioada importanta din viata marelui patriot, perioada legata de orasul Târgu-Mures, în istoria caruia înscrisese, ca pretutindeni pe unde si-a purtat pasii, prin nobila sa prezenta, una din paginile cele mai stralucite.
Stiri Recente


Evenimente Urmatoare

Sectiunea se afla inca in constructie...